Yoga Nidra

Yoga Nidra är en meditationsteknik som även kallas yogisk sömn. När vi praktiserar denna teknik låter vi kroppen somna samtidigt som vårt sinne bibehåller fullt fokus och medvetande. Yoga Nidra hjälper oss att hitta en total djupavslappning som kan bidra till att lösa upp mentala och fysiska spänningar. Du ligger bekvämt på en yogamatta och tar hjälp av bolster, kuddar och filtar för att verkligen kunna slappna av. Du behöver inte byta om och du kommer inte att bli svettig men det är skönt med mjukare kläder som inte sitter åt.

Fördelar med Yoga Nidra

Många upplever nästan omedelbara fysiska fördelar såsom minskad stress och bättre sömn. Ger dig en total djupavslappning som släpper mentala och fysiska spänningar.

Yoga Nidra kan användas för att somna eller för att få återhämtning vid förlorad sömn. Effekten av 20-30 minuter Yoga Nidra kan jämföras med tre-fyra timmars sömn.

Yoga Nidra kan ge en ökad förmåga till koncentration genom att vårt sinne blir avslappnad och därmed ökar vårt fokus.

Yogaformen är enkelt att utföra, även för den som har problem att hålla en sittande meditationsställning. Du som har svårt att ligga ner kan istället sitta bekvämt lutad mot en vägg med hjälp av kuddar och bolster.