Yoga Nidra

Yoga Nidra är en meditationsteknik som även kallas yogisk sömn. När vi praktiserar denna teknik låter vi kroppen somna samtidigt som vårt sinne bibehåller fullt fokus och medvetande. Yoga Nidra hjälper oss att hitta en total djupavslappning som kan bidra till att lösa upp mentala och fysiska spänningar. Du kommer att ligga bekvämt på en yogamatta och gärna hjälpa kroppen med bolster, kuddar och filtar för att verkligen kunna slappna av. Du behöver inte byta om och du kommer inte att bli svettig men det är skönt med mjukare kläder alternativt knäppa upp byxor, bälten med mera så du kan andas obehindrat.

Fördelar med Yoga Nidra

  • Många upplever nästan omedelbara fysiska fördelar såsom minskad stress och bättre sömn.
  • Ger dig en total djupavslappning som släpper mentala och fysiska spänningar.
  • Kan användas för att somna eller för att få återhämtning vid förlorad sömn. Effekten av 20-30 minuter Yoga Nidra kan jämföras med tre-fyra timmars sömn.
  • Ger ökad koncentration genom att vårt sinne blir avslappnad och därmed ökar vårt fokus.
  • Enkelt att utföra, även för den som har problem att hålla en sittande meditationsställning.
  • Kan minska fysisk smärta genom att hormoner kopplade till smärtlindring frigörs.
  • Ger både kropp och sinne återhämtning och balans.
  • Tillåter dig att gå på djupet av dig själv och bli mer trygg.